Belgen kochten een derde meer spullen online tijdens de eerste helft van dit jaar. Toch kromp de totale e-commercemarkt, omdat er quasi geen reizen, tickets en andere diensten werden verkocht.
Eindelijk matuur
Dat de coronacrisis voor een e-commerceboost heeft gezorgd, is nu ook bewezen: uit de BeCommerce Market Monitor blijkt dat Belgen in het afgelopen halfjaar online liefst 33% meer uitgaven aan producten. Ze bestelden ook vaker en meer via het internet: er werd een record gehaald van 59,1 miljoen online aankopen.
Het aantal gebruikers is, met behulp van de lockdown, eveneens gestegen: de kaap van de 8,1 miljoen consumenten is in de voorbije zes maanden bereikt, wat 2% meer is dan een jaar eerder.
Opvallend is echter vooral de verschuiving in productcategorieën: kleding is voor het eerst de "absolute nummer een", zegt Sofie Geeroms van vakorganisatie BeCommerce. Liefst een op drie kledingstukken werd online aangekocht. Voor de coronacrisis was dit nog minder dan 20%.
"Waar we voordien vaak van consumenten hoorden dat ze kleding willen kunnen passen, merken we door de coronacrisis en voornamelijk de lockdown dat Belgen hun weg gevonden hebben naar het kopen van kleding online. Onze markt wordt eindelijk matuur", aldus Geeroms.
Helft van de sector plat
Alleen kreeg de online dienstensector door de coronacrisis wel zware klappen: de verkoop van onder andere reizen en tickets voor attracties en evenementen lag tijdelijk helemaal stil (slechts 1 op 10 online aankopen), terwijl die markt normaal goed is voor ongeveer de helft van alle online uitgaven in België.
Omdat diensten vaak duurdere uitgaven zijn, lieten de gevolgen zich sterk voelen in de totale omzet, die neerkwam op 5,1 miljard euro. Dat betekent een daling van 10% ten opzichte van de eerste jaarhelft van 2019, maar is ook 17% minder dan verwacht.
Toch is BeCommerce optimistisch naar de toekomst toe, wanneer ook de dienstensector opnieuw zal aantrekken. (retaildetail)
foto: Mia JP